Site İçi SEO (On Page) Nedir, Nasıl Yapılır?

Site içi SEO

Site içi SEO çalışması, Google ve diğer arama motorlarında üst sırada yer almak istiyorsanız olmazsa olmaz yapmanız gereken çalışmaların başında gelir.

Site İçi SEO (On Page) Nedir?

SEO, “arama motoru optimizasyonu” veya “arama motoru optimize edicisi” için kullanılan bir kısaltmadır.
Site İçi SEO, ilk olarak kullanıcıların beklentilerini karşılayacak şekilde kaliteli içerikler üretmekle beraber Google, Yandex, Bing gibi arama motorları botlarının anlayabileceği şekilde web sitesindeki sayfaların tek tek detaylı olarak optimize edilmesi ve arama motorlarına uyumlu çalışmaların yapılmasıdır.

Bir Site İçi SEO’da ilk kural; kullanıcı tabanlı içerikler hazırlanması, ikincisi ise; arama motorlarının dilini bilerek içerik ile teknik alt yapının optimize edilmesidir. Buradan da anlaşılacağı üzere SEO’da başarıyı yakalamanın anahtarı arama motorlarının insanlara yönelik çalışan soru-cevap sorgu sistemini iyi analiz etmek, kullanıcıların siteye girdiklerinden itibaren memnuniyetini sağlamak ve ziyaretçilerle konuşuyor gibi bir dil kullanmaktır. Site içi Seo ayarları en basit şekliyle web sitesi içerisinde tüm yazılım ve tasarım çalışmalarını kapsamaktadır.

Doğru yapılan  one page SEO çalışmaları; Google, Yandex, Bing gibi arama motorlarında üst sıralarda yer almanızı ve organik trafiği artırarak reklam vermeden müşteri ve iş potansiyelinizin artmasını sağlar.

Olaya Google açısından bakacak olursak ve Google neden belirli kriterler koyarak siteler arasında bir sıralama yapıyor diye düşündüğümüzde aslında Google’ın amacını anlamak zor değil. Google, koyduğu belli başlı kurallarla kişilerin en doğru, en yeni ve en hızlı teknoloji ile daha iyi bir hizmet almasını sağlamak istiyor.

Site İçi SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Web sayfalarının arama motorlarına uyumlu hale gelmesi web sayfasının kendisinden başlar. Bunun için öncelikle web sitesinde içerik ve teknik düzenlemelerin yapılması gerekir.  Site içi SEO bir kez yaptım öyleyse bitti denilecek gibi bir durum değildir. Web sitenizde gerekli durumlarda içerik ve kod yapısında değişiklikler/iyileştirmeler yapmanız gerekmektedir. Tek tek bakıldığında bu çalışmalar artımlı iyileştirmeler gibi görünebilir, ancak bir bütün haline geldiğinde, sitenizin kullanıcı deneyimi ve organik arama sonuçlarındaki performansı üzerinde dikkate değer bir etkisi olacaktır.

Dikkat Edilmesi Gereken Başlıca Kriterler

1. Başlık Etiketleri

HTML dilinde “H” olarak belirlenen başlık tagları, Site içi SEO için olmazsa olmaz bir kriterdir. Öncelikle, sektörünüzle ilgili anahtar kelimeleri belirleyin. Web sitesi içeriklerini oluştururken kullanacağınız ana ve ara başlıkları bu anahtar kelimelerden seçmeniz oldukça önemlidir. Başlıkların içerisinde anahtar kelimelere ve türevlerine yer vermeye çalışın. Daha sonra başlıkları siteye eklerken başlığın ana ya da ara başlık olmasına göre uygun “H” etiketi belirleyin.

Eğer hazır web tasarımları kullanıyorsanız, sayfa içerik giriş bölümünde düzenleme opsiyonları içerisinde başlık taglarını görebilirsiniz.

“H” etiketleri önem sırasına göre 1’den 6’ya kadar verilebilir. H1 etiketi ana başlıktır. Genelde sayfa başlıkları için kullanılır ve bir sayfada yalnızca 1 adet H1 etiketine yer verilir.

2. Anahtar Kelimeler

Anahtar kelimeler arama motoru sıralamasını etkileyen önemli faktörlerin başında gelir. Sadece başlık etiketlerinde anahtar kelime kullanmanız yeterli değildir. İçeriğinizin ilk 100 kelimesi arasında, mümkünse ilk paragrafın ilk kelimesi olarak anahtar kelimelerinizin yer almasına özen göstermelisiniz.

Unutmayın anahtar kelime kullanım oranları içerik uzunluğuna göre değişkenlik göstermektedir. Yazı içinde çok yoğun anahtar kelime kullanımı, arama motorlarının oluşturduğunuz yazıyı kullanıcı dostu algılamamasına neden olabilir bu da SEO açısından web sitenize olumlu değil, olumsuz etki yapar. Bu nedenle, her 100 kelime içinde 1 anahtar kelimeye yer vermeniz doğru bir kullanım olacaktır. Web sayfanıza koyacağınız resimler mutlak surette ürün ve hizmet içeren anahtar kelimelerle etiketlenmeli ve boyutları ayarlanmalıdır.

3. Site İçi Linkleme

Web sayfası içerisinde site içi SEO link verme çalışmaları da oldukça önemlidir. İçeriklerinizdeki anahtar kelimelere, aynı anahtar kelimelerden oluşturulan kategori ve sayfa tag’larının linklemesinin yapılması arama motorları için önemli bir kriterdir. Arama motorları; kelime, kategori, tag ve link bağlamını kullanarak ilgili kelimelerde avantaj sağlar.

4. Semantik Keywords (benzer anahtar kelimeler) – Long Tail Keywords (uzun kuyruklu anahtar kelimeler)

Semantik keywords, öne çıkmayı hedeflediğiniz ve sektörünüzdeki ürün ve hizmeti tanımlayan kelimelerin benzerleri demektir. Sektörü tanımlayan “Nakliyat” anahtar kelimesine “Taşıma” kelimesi vb. türevlerinin aynı paragraf içerisinde kullanılması şeklinde örneklendirilebilir.

Long Tail Keyword ise; rekabeti zor olan “Nakliyat” kelimesinin cümle içerisindeki kullanımı veya spesifik kullanımı göz önüne alınarak uygulanması modelidir. Rekabeti zor ve uzun sürecek bir kelimeyi tek başına kullanmak yerine, uzun kelimeler halinde kullanımını uygulamak gerekir. “Nakliyat” – “Şehir İçi Nakliyat – Şehirler Arası Nakliyat” gibi…

5. SEO İçin Link Yapısı

Site link yapısının anahtar kelimeleri içermesi SEO için önemli bir faktördür. Başlıkların link haline dönüşmesi yöntemi, bu anlamda daha faydalı olacaktır. Arama motorları, aranan kelimelerde ilgili siteleri göstermek için link yapılarındaki anahtar kelimeleri ve daha sonra içerisindeki kelimeleri dikkate alır. Rakam ve tarih içeren link yapıları, SEO için negatif olacağından, tercih edilmemelidir.

Site İçi SEO Çalışmalarında Önemli Diğer Unsurlar

  • Alan adı (domain) yaşı
  • SEO uyumlu URL (örneğin bu yazı survivor.com.tr/site-ici-seo-nedir-nasil-yapilir)
  • Sitenin mobil uyumlu olması
  • Sitenin SSL sertifikasına sahip olması
  • Site içerisinde yer alan içeriklerin (kullanılan görseller de dahil) özgün ve kaliteli olması
  • İçeriklerde gramer ve imla kurallarının doğru kullanılması, okunurluğunun kolay ve anlaşılabilir olması
  • Sitenin güncel olması
  • Sitede kullanıcı dostu web tasarımı yapılmış olması
  • Sitenin hızlı açılması
  • Siteye gelen kullanıcıların sitede kalma ve diğer sayfalarda gezinme süresi
  • Sitenin genel yazılım kod yapısının SEO’ya uygun olması
  • Sitenin Blacklist’e girmemesi
  • Sunucunun güvenliği
  • 301ve 302 yönlendirmeleri
  • Follow-unfollw link durumu
  • Resim başlık ve tanımlama gibi açıklama kısımlarının görsel ve içerikle uyumlu olması
  • Arama motoru kayıtları
  • Kırık link kontrolleri (404 hataları)
  • Sosyal paylaşım butonlarının varlığı

E-Ticaret Site İçi SEO Nasıl Yapılır?

Aslında yukarıda anlattığımız SEO ayarları bir e-ticaret sitesi için de geçerlidir. Ancak biraz da e-ticaret üzerinden konuyu tekrardan harmanlayarak anlatabiliriz. E-ticaret site içi SEO ayarları yaparken dikkat etmeniz ve öncelik vermeniz konu başlıkları şöyle:

1. Sektörler Alakalı Anahtar Kelime Araştırması

Sektörle alakalı anahtar kelime araması yapmak insanların neler aradığını öğrenmek açısından çok önemlidir. Bunu yapmanın pek çok yöntemi vardır. Öncelikle Google arama motorunu kullanabilirsiniz. Google’a sektörünüzle alakalı bir kelime yazdığınızda kendisinin diğer kelimeleri tamamladığını göreceksiniz. Google’ın size sunduğu bu kelimeler insanların aslında en çok aradıklarıdır.

Ayrıca Google üzerinde en alt kısımda yer alan “arama terimi ile ilgili aramalar” kısmı size pek çok fikir sunacaktır. Bunun haricinde Neil Patel, Keywordstool ve hatta Google’ın Google Ads Keyword Planner‘ını kullanabilir, arama hacimlerine bakarak uzun kuyruklu arama terimleri ile soruları kullanabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken eğer sektörünüz rekabetin fazla olduğu bir alansa genel bir arama terimi yerine arama hacmi düşük ve uzun kuyruklu olanları seçmeniz.

Son olarak diğer önerimiz rakip firmaların web sitelerindeki arama çubukları kullanmak.

2. Her Ürün Sayfasını Tek Tek Optimize Etmek

Eğer SEO konusunda başarıyı yakalamak istiyorsanız her ürün sayfanızı SEO’ya uyumlu şekilde düzenlemeniz gerekmektedir. Bunu yaparken ürün görsellerinizi de optimize etmeyi unutmayın. Bu konuda yapmanız gereken seçtiğiniz anahtar kelimelerle ürün açıklaması yazmak ve ürün URL’sini de ürün adıyla uyumlu hale getirmektir. Ürün başlığında da anahtar kelime kullanmayı, yazılan her ürün açıklamasının özgün olması gerektiğini de unutmayın 🙂

3. White Hat SEO Tekniği ile Doğal Backlink Alın

Backlink paketleri yerine makalelerden, ilgili başka sitelerden, insanların sizinle ilgili yaptığı paylaşımlardan backlinkler almaya çalışın.

4. Basit ve Kolay Web Tasarımı

Kategori içerisinde kategori kategori içerisinde kategori çıkan matruşka bebeğine dönmüş alt site kategorileri oluşturmayın. 3 tıkla ulaşma kuralına göre hareket edin.

Yinelenen sayfaları kaldırın, siteniz hızlı açılsın ve responsive web tasarımı kullanın siteniz mobil uyumlu olsun. En önemli şey neydi? Tabii ki müşteri memnuniyeti 🙂

5. Sitenizi Sosyal Medya ile Destekleyin

Web sitenizin içerisinde yer alan sosyal medya butonları sitenizi ziyaret eden müşterilerinizin beğendiği ya da paylaşmak istediği ürünlerinizi takipçileriyle paylaşması size güzel geri dönüşler sağlayacağından emin olun.