fbpx

Blog

E Ticaret Kavramları

E-Ticaret

E-ticaret (elektronik ticaret), başta internet olmak üzere, elektronik bir ağ üzerinden mal ve hizmet alımı ve satımı veya fon veya verilerin iletilmesidir. 

Bu ticari işlemler genel olarak, işletmeden işletmeye ( B2B ), işletmeden tüketiciye ( B2C ), tüketiciden tüketiciye veya tüketiciden işletmeye olarak gerçekleşir. 

E Ticaret’in Önemi

  • BigCommerce tarafından yapılan araştırmaya göre, Amerikalıların% 51’i e-ticareti,% 49’u fiziksel mağazaları tercih ediyor.
  • Türkiye’deki tüketicilerin üçte ikisinden (%72) fazlası, doğru seçimi yaptığından emin olmak için alışverişten önce internette araştırma yaptığını söylüyor.
  • Ayrıca alışverişe ayırdıkları zamanın %60’ını artık internette harcıyorlar.
  • Özellikle böyle özel günlerde yapılan alışverişler söz konusu olduğunda, mobil cihazların etkisi daha da ön plana çıkıyor. Türkiye’deki tüketicilerin %73’ü mobil aygıtlarından alışveriş yapıyor.
  • Forbes’e göre, e ticaret kullanıcılarının % 40’ı zaten alım yapmak için ses asistanlarını kullanıyor , bu sayının 2020 yılına kadar % 50’yi geçmesi bekleniyor.

E Ticaretin Tarihi

İşletmeler  ticari belgeleri diğer şirketlerle paylaşmak için Elektronik Veri Değişimi (EDI) kullanmaya başlaması 1960’lara dayanmaktadır . 

1979’da Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü, ASC X12’yi, işletmelerin belgeleri elektronik ağlar üzerinden paylaşmaları için evrensel bir standart olarak geliştirmiştir.

1980’lerde elektronik belgeleri birbirleriyle paylaşan bireysel kullanıcıların sayısı arttıkça  , 1990’larda eBay ve Amazon gibi sitelerin yükselişi  e-ticaret endüstrisinde devrim yaratmıştır.

 Tüketiciler artık e-ticaretlerden, e-ticaret özellikli mağazalardan ve sosyal medya ile birbirlerinden sonsuz miktarda ürünü çevrimiçi olarak satın alabilirler .

E Ticaret Türleri

İşletmeler arası (B2B) e-ticaret, işletmeler ile tüketiciler arasında değil, işletmeler arasında elektronik ürün, hizmet veya bilgi alışverişi anlamına gelir.

İşletmeden tüketiciye (B2C) , e-ticaretin internetteki perakende bölümüdür. İşletmeler, ürünleri, hizmetleri veya bilgileri doğrudan tüketicilere sattıkları zamandır. 

Günümüzde internette her türlü tüketim malı satan sayısız sanal mağaza ve alışveriş merkezi bulunmaktadır. Bu sitelerin en tanınmış örneği, B2C pazarına hâkim olan Amazon’dur .

Tüketiciden tüketiciye (C2C) , tüketicilerin çevrimiçi olarak ürün, hizmet ve bilgi alışverişinde bulundukları bir e-ticaret türüdür. Bu işlemler genellikle işlemlerin gerçekleştirildiği bir çevrimiçi platform sağlayan üçüncü bir taraf aracılığıyla gerçekleştirilir.

Çevrimiçi açık artırmalar ve sınıflandırılmış reklamlar iki C2C platform örneğidir; eBay ve Craigslist bu platformların en popüler iki tanesidir. EBay bir işletme olduğu için, bu e-ticaret biçimi aynı zamanda C2B2C olarak da adlandırılabilir – tüketiciden işletmeye tüketiciye.

Tüketiciden işletmeye (C2B)  tüketicilerin ürünlerini ve hizmetlerini, şirketlerin teklif verebilecekleri ve satın alabilecekleri çevrimiçi ortamda kullanabildikleri bir e-ticaret türüdür. Bu, B2C’nin geleneksel ticaret modelinin tam tersidir.

C2B platformunun popüler bir örneği, telifsiz fotoğraflar, görüntüler, medya ve iStock gibi tasarım öğeleri satan bir pazardır. 


İşletmeden yönetime (B2A) , şirketler ile kamu yönetimi veya devlet kurumları arasında çevrimiçi gerçekleştirilen işlemleri ifade eder. Birçok hükümet kolu, özellikle yasal belgeler, kayıt defterleri, sosyal güvenlik, mali işler ve istihdam söz konusu olduğunda, e-hizmetlere veya ürünlere bir şekilde veya başka şekilde bağımlıdır. İşletmeler bunları elektronik olarak sağlayabilir. B2A hizmetleri, e-devlet yeteneklerine yatırımlar yapıldığı için son yıllarda önemli ölçüde artmıştır.

Tüketiciden yönetime (C2A) , bireysel tüketiciler ile kamu yönetimi veya devlet kurumları arasında çevrimiçi gerçekleştirilen işlemleri ifade eder. Hükümet nadiren vatandaşlardan ürün veya hizmet alır, ancak bireyler aşağıdaki alanlarda sıklıkla elektronik araçlar kullanır:
Eğitim: bilginin yayılması, uzaktan eğitim / çevrimiçi dersler vb.
Sosyal güvenlik: bilgi dağıtmak, ödeme yapmak, vb.
Vergiler: vergi beyannamelerinin doldurulması, ödemelerin yapılması, vs.
Sağlık: randevu almak, hastalıklar hakkında bilgi vermek, sağlık hizmeti ödemeleri yapmak, vb.

Mobil E-Ticaret

M-commerce , akıllı telefonlar ve tabletler gibi mobil cihazlar üzerinden yapılan çevrimiçi satış işlemlerini içeren bir tür e-ticaret türüdür. 

M-ticaret, mobil alışveriş, mobil bankacılık ve mobil ödemeleri içerir. 

Mobil sohbetler aynı zamanda işletmelere e-ticaret fırsatları sunarak tüketicilerin sesli ve yazılı görüşmeler yoluyla şirketlerle işlem yapmalarını sağlar.

E-Ticaretin Faydaları

  • Kullanılabilirlik. Kesinti veya zamanlanmış bakımın yanı sıra, ziyaretçilerin istedikleri zaman göz atmalarını ve alışveriş yapmalarını sağlayan e-ticaret siteleri 7×24 kullanılabilir . 
  • Erişim hızı. Bir fiziksel mağazada alışveriş kalabalıklar tarafından yavaşlatılabilir ancak, e-ticaret sitelerinde işlemlerinizi saniyeler içerisinde yaparsınız.
  • Geniş kullanılabilirlik Amazon’un ilk sloganı “Dünyanın En Büyük Kitabevi” idi. Bu iddiada bulunabilirlerdi çünkü bir e-ticaret sitesiydi ve her kitabı raflarında stoklamak zorunda değildi. E-ticaret, markaların geniş bir ürün yelpazesi sunmalarına olanak tanır .
  • Kolay erişilebilirlik. Fiziksel bir mağazada alışveriş yapan müşteriler, belirli bir ürünün hangi koridorda olduğunu belirlemekte zorlanabilirler. E-ticarette, ziyaretçiler ürün kategorisi sayfalarına göz atabilir ve hemen ürünü bulmak için site arama özelliğini kullanabilir.
  • Uluslararası erişim  E-ticaret ile işletmeler, web’e erişebilecek herhangi bir müşteriye satış yapabilir. E-ticaret, bir şirketin ‘ müşteri tabanını küresel olarak genişletme potansiyeline sahiptir .
  • Daha az maliyet. Saf oyun e-ticaret işletmeleri, nakliye ve depo maliyetlerine maruz kalsalar da, kira, envanter ve kasiyerler gibi fiziksel mağazalarla ilgili maliyetlerden kaçınırlar.
  • Kişiselleştirme ve ürün önerileri. E-ticaret siteleri, ziyaretçilerin göz atma, arama ve satın alma geçmişini izleyebilir. Yararlı ve kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunmak için bu verileri kullanabilirler. Örnekler arasında e ticaret sitelerinin ürün sayfalarının “Sık sık birlikte alınıyor” ve “Bu öğeyi görüntüleyen müşteriler de görüntülendi” bölümleri yer alıyor.

E Ticaretin Dezavantajları

  • Sınırlı müşteri servisi. Bir müşterinin fiziksel bir mağazada bir sorusu veya sorunu varsa, yardım için bir görevli, kasiyer veya mağaza müdürü görebilir. Bir e-ticaret mağazasında, müşteri hizmetleri sınırlı olabilir: site yalnızca günün belirli saatlerinde destek sağlayabilir veya bir müşteri hizmetleri telefon numarasına yapılan bir çağrı müşteriyi beklemeye alabilir.
  • Dokunmak veya görmek mümkün değil. Bir web sayfasındaki görüntüler bir ürün hakkında iyi bir fikir sağlarken, “doğrudan” deneyimlemekten farklıdır. E-ticaret, tüketicilerin beklentilerinden farklı, iadeye yol açan ürünler almasına neden olabilir. 
  • Bekleme zamanı. Bir müşteri bir mağazada beğendiği bir eşyayı görürse, müşteri parasını öder ve sonra da alıp eve gider. E-ticarette, ürünün müşterinin adresine gönderilmesi için bir bekleme süresi vardır. 
  • Güvenlik. Nitelikli bilgisayar korsanları , tanınmış ürünler sattığını iddia eden otantik görünümlü web siteleri oluşturabilir. Bunun yerine, site müşterilere bu ürünlerin sahte veya taklit sürümlerini gönderir – veya yalnızca müşterilerin kredi kartı bilgilerini toplar.Perakendecinin sitesi saldırıya uğradığında, bilgisayar korsanları müşterilerin kredi kartı bilgilerine sahip olabilir.

Bir E-Ticaret Sitesini Farklılaştıracak Pazarlama Özellikleri

Kişiselleştirme:

Ne satıyor olursanız olun, şirketinizin potansiyel müşterilerinizle kişisel bir düzeyde ilgili olması önemlidir.

Kişiselleştirme, site ziyaretçilerinizin sitenizde neye baktığını (ve ne yaptığını) takip etme sürecidir, böylece tercihlerini daha iyi anlayabilirsiniz.
Ardından, tercihlerini öğrendikten sonra, her müşteriye çerezleri kullanarak sitenizde kendileri için özel olarak tasarlanmış bir deneyimi kullanabilirsiniz.
Sitenizde belirli ürünleri satın alan belirli kişilere özel fırsatlar sunabilirsiniz.

Unutmayın:  E-ticaret müşterileri, ilgi alanlarına göre uyarlanmış mesajları görmeye bayılırlar ve daha fazla ürün taşımak için harika bir yoldur. 

Ürün Önerileri:

Ürün önerileri, potansiyel müşterilerinize istek ve gereksinimlerine dikkat ettiğinizi gösterir. Ayrıca envanterinizin daha büyük bir resmini çekmelerini ve daha fazla ürün fark etmelerini sağlar.
Ürün önerilerini çeşitli şekillerde kullanabilirsiniz.

İlk önce kendi şirket önerilerinizi ekleyebilirsiniz. Bunlar genellikle bir müşterinin zaten satın aldığı bir şeye benzeyen ürünler olacaktır.

İkinci olarak, kullanıcı önerilerini vurgulayabilirsiniz. Bunlar, müşterilerinizin birbirleriyle paylaştığı dilek listeleri gibi öğeler olabilir. 

Sonuçta ağızdan ağıza pazarlama, reklamın en güvenilir şeklidir .

Üçüncüsü, müşterilere şu anda satın aldıklarını tamamlayan ürünleri göstermek için önerilen ürünleri kullanabilirsiniz. Bu yüzden eğer birisi ev eşyaları dükkanınızdan bahçe hortumu alıyorsa, onlara birlikte çalışan bir grup ürün satın almaları için onlara farklı hortum başlıkları veya duvar delikleri de göstermelisiniz.

Sepet Hatırlatıcıları:

Bir e-ticaret mağazası işletmenin en sinir bozucu kısımlarından biri, alışveriş sepetlerinde ürünleri olduğunda web sitenizi terk eden müşterilerdir. Bu yüzden alışveriş hatırlatmaları kullanmanız gerekir.

Alışveriş hatırlatıcıları, müşteri sepete ürün ekledikten sonra sitenizi terk ettiğinde otomatik olarak oluşturulan ve gönderilen e-postalardır. E-postalar, müşteri gittikten bir gün sonra veya bazen bir hafta veya ay sonra gönderilebilir.

Ne olursa olsun, amaç her zaman aynı – bu müşteriyi sitenize geri getirmek ve işlemlerini tamamlamalarını sağlamaktır.
Sizinle hesabı olan müşteriler, e-posta adreslerini size zaten verdi, böylece onlarla iletişim kurabilirsiniz. Ayrıca kendi sepetlerine ekledikleri ürünlere de açıkça ilgi göstermişlerdir.

Yani onlara terk edilmiş arabalarını hatırlatarak aslında istedikleri şeyi veriyorsunuz . İşlemlerini aynı gün tamamlayamasalar bile, e-postanız gelen kutusuna ulaştığında işlemi bir hafta sonra bitirebilirler.

Sosyal Medya Kullanımı:

Sosyal medya pazarlaması , herhangi bir internet pazarlama planının kritik bir parçasıdır. Ancak e-ticaret şirketleri için çok daha önemlidir.
Sitenizdeki her ürün için, sosyal medya üzerinde bir etkileşim oluşturma şansınız vardır. Başka bir deyişle, sosyal paylaşım, müşterilerinizin sizin için pazarlamasını sağlar . Tek yapmanız gereken, ürünü ve onu paylaşmanın yolunu sağlamak.

Ürün Yorumları:

Müşterilerin% 70’inin bir satın alma işlemi yapmadan önce derecelendirmeleri ve yorumları kontrol ettiğini biliyor muydunuz ? Ve müşterilerin% 63’ünün bir site ürün derecelendirme ve değerlendirme gösteriyorsa satın olasılığı daha yüksektir.

E-ticaret web sitenize incelemeler eklemek , müşterilere değer sağlar ve sitenizden satın almalarını teşvik eder. Çevrimiçi incelemeler, müşterilerin aradığı sosyal kanıtları sağlar ve e-ticaret mağazanızın müşterilerle güven ve güvenilirlik sağlamasına yardımcı olabilir.
Ayrıca, yeni incelemeler, site içeriğinizin taze kalmasına yardımcı olabilir ve arama motoru sonuçlarında daha yüksek sıralama kazanma şansınızı artırabilir.
Müşterilerin sitenizde incelemeler bırakmasını kolaylaştırdığınızdan emin olun. Müşteri incelemelerini teşvik etmek için kuponlar, indirimler ve gizli önizlemeler gibi teşvikler bile sunabilirsiniz.

E Posta Kampanyaları:

E-posta pazarlaması , tüm e-ticaret işlemlerinin % 7’sinden fazlasını oluşturur ; bu nedenle güçlü bir e-posta stratejisi eklemek, e-ticaret mağazanızın daha fazla müşteri çekmesine ve daha fazla gelir elde etmesine yardımcı olabilir.

Terkedilmiş alışveriş sepeti e-postaları göndermenin yanı sıra, müşterilere ve potansiyel müşterilere kişiselleştirilmiş güncelleştirmeler göndermek için e-posta pazarlamasını kullanabilirsiniz. 

Örneğin, müşterilerin doğum günlerinde veya diğer önemli dönüm noktalarında kişisel e-postalar gönderebilirsiniz. Araştırmalar, kişiselleştirilmiş doğum günü e-postalarının standart e-postaların işlem oranının neredeyse beş katına sahip olduğunu gösteriyor.

Ayrıca müşterilere yeni ürünler hakkında bilgi vermek ve hatta e-posta abonelerine özel kuponlar veya promosyonlar sunmak için e-posta kullanabilirsiniz. E-posta pazarlaması ayrıca, bir satın alma yaptıktan sonra müşterileriyle bağlantı kurmanın ve öğeyi incelemelerini teşvik etmenin harika bir yoludur.

Duyarlı Tasarım:

Müşterileriniz sadece masaüstünde veya dizüstü bilgisayarda alışveriş yapmazlar. Web sitenizi farklı şekillerde gösteren telefonlar, tabletler ve diğer cihazlar üzerinden alışveriş yaparlar.

Peki, müşterilerinizden her birinin sitenizde aynı harika deneyimi edinmesini nasıl sağlayabilirsiniz?
Cevap, duyarlı tasarım .

Duyarlı tasarım, web sitenizi otomatik olarak bir kişinin kullandığı cihaza sığacak şekilde ayarlar. Böylece, bir kişi sitenizde telefonunuz ve dizüstü bilgisayarı ile aynı anda çalışıyorsa, sitenizi mükemmel bir şekilde görebilir ve okuyabilir.

Bu, e-ticaret için çok önemlidir, çünkü siteniz yanıt vermiyorsa , mobil müşterileri sola ve sağa kaybedersiniz. Mobil müşteriler de gün geçtikçe daha da yaygınlaşıyor  e-ticaret alışveriş pazarının neredeyse yarısını oluşturuyorlar.
Başka bir deyişle, müşterilerinize ulaştığınızdan emin olmak istiyorsanız, hemen yanıt veren bir web sitesine ihtiyacınız vardır.

Bir Yorum Gönder


E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * olarak işaretlendi