Dijital Pazarlamada Moda ve Tekstil

Dijital pazarlamada moda ve tekstil

Dijital Pazarlama kavramının bütün işletmelere hitap ettiği global dünyada moda ve tekstil sektörünün de sosyal mecralarda bulunması olmazsa olmazlar arasındadır.

Hemen hemen hepimiz alışveriş yapmadan önce cep telefonlarımızı veya bilgisayarlarımızı kullanarak bir araştırma sürecine giriyoruz. Söz konusu moda ve tekstil olunca da ürün veya hizmet çeşitliliği ile görsel bir zenginlik sunmaktadır.

Moda ve tekstil, dijital dünyada sosyal medya kullanıcılarının neredeyse bütün kesimlerine hitap ettiği için geniş kitlelere ulaşmak birçok sektöre kıyasla daha kolaydır.

Her sezon yenilenen yapısı ile sosyal medyaya uyum sağlaması daha kolaydır ve çalışma alanı da bu şekilde oldukça genişlemektedir. Ancak ürün çeşitliliği, üretim hızı, ürün özellikleri ve satın alma sürecindeki iletişim (ayrıca ulaşımı) vb. gibi durumlar göz önüne alındığında rekabet alanı oldukça büyük bir sektördür.

Bu geniş sektörde ürün çeşitliliği ve her sezon yenilenen yapının haricinde farklı anlayışlar benimseyerek fark edilmemeniz zaten pek mümkün değil. Bunlarda en önemlisi ise “Modada Sürdürülebilirlik

Modada Sürdürülebilirlik

Modada Sürdürülebilirlik, ekolojik boyutunda toksik olmayan, dönüştürülebilir moda ürünleri ile ekonomi tarafından tüketicilere ve üreticilere değer katan ürünler yaratmak amacıyla, daha az su tüketimini hedefleyerek, doğaya verilen zararı indirgemeye çalışan bir anlayıştır. Bu kapsamda hareket eden Levi’s, H&M, Banana Republic, Stella Mccartney, The Reformation, Reflect, Viktor & Rolf, Marc Jacobs, Zara ve Nike gibi firmalar dönüştürülebilir malzemeler kullanmaktadır.

Hatta H&M CONCIOUS sloganı adı altında “Giymediklerinizi Getirin Hediye Çeki veya İndirim Hakkı Verelim” gibi kampanyalar sürdürmektedir.

Google’ın verilerine göre, tüm dünyada “Sürdürülebilir Moda Markaları” aramaları 2018 yılında bir önceki yıla kıyasla %25,2 yıl öncesine göre %61 arttı. Bu 2 yıl içerisinde sürdürülebilir moda markalarının satışları ise %450 oranında artış gösterdi.

Artık insanlar alışveriş yapmadan önce internet ortamında araştırma sağlayarak bir karar alıyor ve günümüz jenerasyonu etik üretime önem gösteriyor. Bu jenerasyonun %75’i çevreyi göz önünde bulunduran alışveriş anlayışını benimsiyor ve bu şekilde olan markalara eğilim gösteriyor.

Sadece ABD’de neredeyse her yıl 13 milyon tekstil ürünü imha ediliyor.

Sürdürülebilirlik anlayışı ile Levi’s, H&M, Banana Republic vb. birçok marka, tencel, organik pamuk ve geri dönüşümlü polyester gibi doğa dostu kumaşları kullanarak bir adım öne geçtiler. Doğayı koruma anlayışı ile hareket ederek çevreye duyarlı jenerasyon ile internet ortamında daha fazla aranarak tercih edilebilirliklerini arttırdılar.

Moda ve Tekstil Sektöründe Dijital Pazarlamanın Önemi

Moda ve tekstil sektörü her zaman büyük bir kitleye hitap ettiği için mevcut ve potansiyel müşteri kitleniz ile ilgili bir veri analizi, ölçümlendirme yapılması şirketiniz adına her zaman olumlu sonuçlar doğuracaktır.

Özellikle yılın son çeyreğinde pek çok insan kendi ihtiyaçlarına göre alışveriş yapmaktadır. Çünkü yılın bu döneminde Black Friday, Yılbaşı ve 14 Şubat gibi önemli günler bulunmaktadır.

Örneğin: Black Friday ile başlayan bu sezonda trendleri takip ettiğinizden, mevcut müşterilerinize istedikleri ürünleri/hizmeti sunduğunuzdan emin olmanız gerekir. Bunun içinde geçmiş yıllarda aynı döneme ait verileri inceleyerek etkili bir strateji geliştirebilirsiniz.

Yılın bu döneminde en çok aranan kategoriler arasında ayakkabı, aksesuar, parfüm, akıllı telefon ve son olarak giyim sektörü bulunmaktadır.

Dijitalde Black Friday ve Diğer Özel Günler

2019 yılı Black Friday dönemindeki satış istatistiklerine göre bu dönemde %45’lik bir artış söz konusu ve en fazla satış 00.00 ve 01.00 saatleri arasında gerçekleşti. Kullanıcıların yaş ortalaması 22 ve 34 arasında değişkenlik göstermiştir.

Kullanıcıların çoğu telefonlarından ürünlere bakmış olsalar dahi satın alımların çoğu %60’ı masaüstü bilgisayarlardan gerçekleşti. Bu da web sitenizin hem responsive hem de hızlı olması gerektiği anlamına gelir.(“Neden mobil uyumlu bir websiteniz olmalı?” yazımız bunun önemini daha iyi açıklayacaktır.)

Eğer işletmeniz yılın bu döneminde geçmiş verileri, en çok aranan terimleri, müşteri kitlesini senkronize bir hale getirir ve bunun yanında da her sektörde olduğu gibi Black Friday’e özel bir indirim sunarsa hem satışları doğrudan etkiler hem de potansiyel müşterileri mevcut müşteriye çevirerek kitlenizi geliştirmiş olursunuz. Bunun yanı sıra Yılbaşı haftasında aramalar bir önceki ve sonraki haftaya göre 11 katına çıkmaktadır. Yani düzenleyeceğiniz kampanyaların oldukça geniş kapsamda olması gerekmektedir.

Sadece yılbaşı veya Black Friday gibi özel günlerde değil müşterilerinizin size ihtiyaç duyduğu her anda yanlarında olarak yani iletişimi kesintisiz bir hale getirerek mobil, web ve sosyal medya kanallarının çoğunu entegre bir şekilde kullanmanız da önemli bir faktördür.(“Multi-channel pazarlama” ve “Omni-channel pazarlama” stratejilerine göz atabilirsiniz.)

Çünkü Türkiye’de kullanıcıların %72‘sinden fazlası fiziksel bir mağazadan alışveriş yapmadan önce internetten araştırma yapıyor. Bu da web sitenizin yüklenme süresinin iyi olması anlamına gelmektedir.

Mobilde veya masa üstünde sitenin yüklenmesi ile ilgili bir sorun olduğunda mevcut ya da potansiyel müşterinin alışverişten vazgeçerek başka siteye yönlenmesi oldukça yüksek bir ihtimaldir.

MODA VE TEKSTİLDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI NASIL OLMALIDIR?

  • Görselliğin Ön Planda olduğu Sosyal Ağlara Ağırlık Verilmelidir

Moda ve tekstilde görsellik had safhada önemli olduğu için Instagram ve Pinterest gibi görsel ağırlıklı mecralarda bulunmak olmazsa olmazlar arasındadır.

Instagram’da tekli ve çoklu resim, video, hikaye, canlı yayın gibi seçenekler ile moda paylaşımlarınızı yapabilirsiniz. (Ürünlerinizi instagram’da nasıl satarsınız? adlı yazımız size yardımcı olabilir.)

Pinterest’te ürün görsellerinizi yükleyerek yıllara göre arşiv oluşturabilirsiniz.

Facebook ve Twitter gibi farklı mecraları kullanarak, her mecranın kendine özgü konseptine uygun bir şekilde geniş kitlelere hitap edebilirsiniz.

dijital pazarlamada moda ve tekstil blog

  • Moda Blogu Oluşturun

Her sene değişen trendleri, sezon renkleri ve kombin özellikleri ile moda insanların oldukça ilgilendikleri bir sektördür.

Moda ve tekstil konusunda oluşturacağınız blog içerikleri ile sektörde otorite haline gelebilirsiniz. Blog yazılarınızı sosyal mecralarda paylaşarak insanları web sitenize çekebilir, kitlenizi genişletebilirsiniz.

  • Influencer Marketing

İnternette büyük bir öneme sahip Influencer’lar ile ürünlerinizi tanıtabilirsiniz. Ancak belirli bir kitleye sahip, ürününüzü doğru tanıtacağınızdan emin olduğunuz Influencer’lar ile beraber çalışmak için doğru ve gerekli analizleri yapmanız gerekir.

  • Video Kanalları

Bir Youtube kanalınız mutlaka olmalı ancak kanalı nasıl kullandığınızda önemlidir. (“Youtube’da başarılı olmak için ipuçları” ile ilgili yazımızı okuyabilirsiniz.) Amatör veya profesyonel videoları izleyicilere sunabilirsiniz ama konsept oluşturmak açısında videolarınızı düzenleyerek kanalınıza yüklemeniz de bir o kadar önemlidir.

Youtube haricinde sahip olduğunuz kitleye göre TikTok’ da paylaşımlar yaparak farklı bir strateji belirleyebilirsiniz. (Sosyal medyanın yeni yıldızı TikTok olabilir mi? yazımız size yardımcı olabilir.)

dijital-pazarlamada-moda-ve-tekstil-canli-yayin

  • Canlı Yayınlar

Youtube, Facebook, Scope, Instagram gibi sosyal mecralar anlık olarak paylaşım yapmanızı sağlayarak o anda kitlenizle iletişime geçmenize yardımcı olur. Böylece bir ürününüzle ilgili o anda yorum, beğeni, etkileşim alabilirsiniz. Bu sizde yeni fikirler çağrıştırarak farklı tasarımları ortaya koymanıza yardımcı olur.

*Tüm bu faktörlerin haricinde internette vereceğiniz ürün, dönem ve kampanya bazlı reklamlar ile çok daha geniş kitlelere hitap edebilirsiniz.(“Google’a Reklam Vermeniz için 11 Sebep” adlı yazımız ile reklamların avantajlarını gözden geçirebilirsiniz.)