Pazarlamacılar için: 2023 Sosyal Medya Trendleri

Hootsuite’in pazarlamacılar tarafından merakla beklenen “Sosyal Medya Trendleri 2023” raporu yayınlandı.
Rapor, sosyal medya pazarlama, sosyal ticaret ve sosyal medya müşteri hizmetlerinin geleceğine ilişkin 2023 iç görülerini içeriyor.
Temmuz 2022’de 10.643 pazarlamacının katıldığı bir ankete dayanan rapor 109 ülke ve 11’den fazla sektörde yer alan farklı pozisyonlardaki pazarlamacılarla gerçekleştirilen ankete dayanıyor. Hadi gelin raporu birlikte inceleyelim:

2023 Sosyal Medya Trendleri – Giriş

2022’nin başları pandemi kısıtlamalarının hafiflemeye başladığı ve ticaretin hareketlendiği dönemler oldu. Uzun süre evlere kapanan tüketiciler alışveriş yapmaya istekliyken, ciddi durgunluk yaşayan pazarlarda kısıtlamaların kalkması ile birlikte karlı yoğunluklar yaşadı. Ancak 2023’e girerken, işler pek de iç açıcı gözükmüyor. Küresel olarak yaklaşan bir durgunluk, artan enflasyon, azalan tüketici harcamaları vb. durumlar her büyüklükteki işletme için tehlike çanları çalmasına neden oluyor.

Yine de 2023 için beklenen birçok belirsizliğe rağmen, Hootsuite’in global araştırma sonuçlarına göre Sosyal medya pazarlama sektörü birçok sektörden çok daha fazla güvenli bir konumda buluyor; Sosyal medya pazarlamacıları genel pazarlama bütçelerinden çok daha büyük paylar alıyorlar. Ve şirketler pazarlama harcamalarını sosyal medyaya kaydırmaya daha istekliler. On yılı aşkın süredir büyüyen sancılardan sonra, sosyal medya pazarlamacılığının nihayet bir meslek olarak olgunlaştığını söyleyebiliriz.

Ancak 2023 sosyal medya pazarlaması için de kolay olmayacak, başarılı olmak isteyen sosyal medya pazarlama stratejileri, fırsatları dikkatlice değerlendirmek, balta yerine neşter kullanmak ve kısa vadeli eylemlerin uzun vadeli etkisini düşünmek için zaman ve çaba harcamak zorundalar.
Peki 2023’te sosyal medya trendleri neler olacak? Sosyal medya pazarlamasında bizi neler bekliyor? Bu konuda Hootsuite’in 109 ülke ve 11 farklı sektörden 10,643 üst düzey yönetici, yönetici ve sosyal medya pazarlamacısı ile yaptığı anketin sonuçları bize yol gösterici olacaktır.

Influencer Pazralama

Influencer pazarlaması büyük markalardan küçük ve orta ölçekli işletmelere yöneliyor

Son birkaç yıldır olduğu gibi Influencer Pazarlama, hala en önemli sosyal medya trendlerinin ilki olarak karşımıza çıkmaya devam ediyor. Fakat 2023’te Influencer pazarlamada büyük markaların geri çekildiğini göreceğiz.

Rapora göre Influencer pazarlaması büyük markalardan küçük ve orta ölçekli işletmelere yöneliyor. 2022’nin son aylarında birçok büyük marka isteğe bağlı pazarlama harcamalarında kısıtlamaya gitti ve 2023’te de buna devam edecekler. Bu kısıtlanan bütçelerin içerisinde Influencerlarla yapılan ve büyük bütçelere sahip sponsorluk anlaşmaları ve iş birlikleri ilk sırada yer alıyor.

Harcamalardaki bu geri çekilme, zaten istikrarsız olan içerik oluşturucu ekonomisine bir darbe olsa da, küçük işletmelerin en iyi içerik oluşturucular için daha düşük fiyat noktalarında rekabet etmesi için bir fırsat olarak değerlendiriliyor.

Sosyal Medya Bütçeleri Üzerinde Artan Denetim

2023’te markalar için harcanan her bütçenin çok değerli olacağından bahsetmiştik. Sosyal medya pazarlamasına yapılan yatırımın artması, onu sadece pazarlama yöneticilerinin denetiminden çıkartarak daha üst düzey yöneticilerin de incelemesine maruz bırakıyor. Bu da sosyal medya pazarlamacılarının daha çok iş hedeflerine odaklanması gerektiğini gösteriyor. Ayrıca yatırım getirisini doğru hesaplayabilen ve raporlayabilen sosyal medya pazarlamacıları bütçelerden istedikleri payları almaya devam edebilecekler. Eğer bu konuda yeterli değilseniz sizin için de tehlike çanları çalmaması için kendinizi rakamları doğru eğitmelisiniz.

2023 dijital pazarlama trendleri kitabı

Sosyal Mecraların Stratejik Kullanımı ve çapraz gönderi paylaşımı

Sosyal medya şirketleri son on yılın çoğunu rakiplerinin en başarılı özelliklerini kopyalamak için kendi kendilerine çelme takarak geçirdiler. Örneğin kısa formatlı bir video içeriği oluşturduğunuzda bunu TikTok, Instagram Reels ve YouTube Shorts içeriği olarak paylaşabiliyorsunuz. Hal böyle olunca Hootsuite anketine katılan pazarlamacıların %52’si içerikleri çapraz olarak paylaştıklarını aynı gönderiyi mümkün olduğunca az değişiklikle her platformda yeniden kullandıklarını belirtmişler. Ankete göre, Pazarlamacıların sadece %18’i her platform için sıfırdan farklı gönderiler oluşturuyor.

Bunun sebebi İnsanlar farklı nedenlerle farklı ağlara gider. Ağların göz önünde bulundurmadığı şey, kullanıcı dikkatinin sıfır toplamlı bir oyun olmadığıdır. Bir sosyal platformdaki insanlar genellikle birkaç başka platformda da bulunur. Ve çoğu sosyal medya kullanıcısı birden fazla platformda vakit geçiriyor.
TikTok kullanıcılarının %84’ünden fazlası aynı zamanda Facebook’ta ve Twitter kullanıcılarının neredeyse %88’i de Instagram’da. İnsanlar yalnızca farklı ağlardan farklı türde değer elde etmezler, farklı amaçlar için farklı sosyal ağları açıkça kullanırlar.Facebook’ta, yurtdışındaki bir arkadaşlarına yetişebilirler. Twitter’da, günün son dakika haberlerine göz gezdirebilirler. Ve TikTok’ta en son viral trendleri ararken gülmek isteyebilirler.

Bir ağa rakip yetenekler eklemek, insanların belirli bir ağın ne anlama geldiğini oluşturmak için yıllarca harcadıkları algıyı değiştirmez. Bu nedenle, örneğin Instagram Reels, temelde aynı şey olmasına rağmen TikTok ile rekabet etmek için mücadele ediyor. Aslında, bir rakibin özelliklerini çalmak aslında bir sosyal ağ algısı üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olabilir.— Instagram’ın TikTok’u kopyalamaya çalışmayı bırakmasını isteyen 300.000’den fazla imzanın yer aldığı bu Change.org kampanyasını hatırlayın.

Sosyal Ticarette Güven Açığı

Raporda sosyal ağların sosyal ticaret planlarını geri çektiğine vurgu yapılıyor. 2022’nin başlarında sosyal ağların ardı ardına yaptığı sosyal ticaret hamleleri, 2022 yılı için sosyal ticareti, e-ticaretten sonraki en büyük şey olacak gibi gösteriyordu. Ancak süreç bu şekilde ilerlemedi. Meta, Facebook’taki canlı ticaret işlevini ve Instagram’daki bağlı kuruluş ürün etiketleme seçeneğini kapatmaya karar verdi. TikTok e-ticaret planlarını küçülterek canlı alışverişin başlatılmasını geciktirdi. Hemen hemen her büyük ağ, sosyal ticaret planlarını geri çekerken, sosyal alışverişin umut verici geleceği tahmin edilenden daha uzak görünüyor.

Yine de sosyal ticaret öncü olan markalar için hala iyi bir fırsat. Özellikle tüketicinin güven engelini aşabilirlerse. Tüketiciler, sosyal medyadan satın almanın önündeki en büyük engelin güven olduğunu söylüyorlar.

10.000’den fazla tüketiciyle yapılan bir Accenture anketine göre, sosyal medyadaki alıcıların en büyük endişeleri, satın aldıkları ürünlerin korunmaması veya geri ödenmemesidir. Ayrıca sosyal medyadaki ürün ve satıcıların kalitesi ve orijinalliği konusunda da endişeleniyorlar. Ve üçüncü en yaygın endişe, sosyal ağların kendisine olan güvenden kaynaklanmaktadır; insanlar mali bilgilerini ağlarla paylaşmak istemediklerini söylüyorlar.

Sosyal Aramanın Yükselişi Google’ı Tahtından Edecek mi?

Google, bugüne kadar aramalarda başvurulacak yer oldu, ancak bu değişiyor. Günümüzde Google, sosyal ağlarla yapacağı yeni bir rekabetle karşı karşıya.
Özellikle genç kuşaklar, TikTok ve Instagram gibi platformlara giderek akşam yemeği için nereye gideceğini buluyor, trendleri takip edip, satın alacağı kazağın araştırmasını yapıyor. Yapacağı tatil için araştırmayı Instagram’da gerçekleştiriyor.

Google’ın uzun sonuç listesinde gezinmek yerine seyahat ipuçları, yemek tarifleri ve haberler için sosyal platformlara bakıyorlar. Google tarafından yapılan dahili bir araştırmaya göre, 18 ila 24 yaşındakilerin yüzde kırkı artık birincil arama motorları olarak sosyal medyayı kullanıyor. Eylül 2022’de New York Times, “Z Kuşağı için TikTok’un Yeni Arama Motoru” olduğunu bile ilan etti.

Bu durumda Sosyal mecralara yönelik yapılacak arama optimizasyonu, pazarlamacılar için kazanılması gereken yeni bir beceri olarak ortaya çıkıyor.
Google’ın yaklaşan ölümü hakkında kapsamlı genellemeler yapan uzmanlara katılmak cazip gelse de, verilere bağlı kalalım ve arama davranışının sosyal medya ile arama motorlarında nasıl ve kimler için farklılaştığına daha yakından bakalım. İşte kendi verilerimizle desteklenen üç gerçek:

  • Sosyal ağlar her ay arama motorlarından daha fazla kişi tarafından ziyaret edilmektedir.
  • Aylık bazda, 16 ila 64 yaş arası daha fazla internet kullanıcısı sosyal ağları arama motorlarından daha fazla ziyaret ediyor.
  • Üstelik insanların internette geçirdikleri sürenin yaklaşık üçte biri sosyal medyada geçiyor.

Arkadaşlarınız ve ailenizle iletişim halinde olmak için bir araçtan daha fazlası olan sosyal medya, günlük hayatın hemen hemen her alanına toplu olarak dahil olduğumuz bir kültür motoru haline geldi.

Gençlerin marka araştırması için sosyal ağları kullanma olasılıkları çok daha yüksek

Alışveriş söz konusu olduğunda, 25 yaş altı daha fazla insan markaları araştırmak ve değerlendirmek için sosyal medyaya yöneliyor. Ve sosyal medyanın pazarlama için faydası reklamcılığın çok ötesine geçiyor: Z kuşağı ürünleri değerlendirmek, rakip markalar arasındaki fiyatları karşılaştırmak ve paralarını nereye harcayacaklarına karar vermek için sosyal medyayı arama motorlarından daha fazla kullanıyor.

Keşif söz konusu olduğunda, arama motorları ve TV hala önde

Açıkçası, tüm bu verileri gördükten sonra  tüm odağımızı sosyal medyaya yöneltirsek hata yapmış oluruz Sokaktaki ortalama bir insan için, arama motorları ve televizyon hala insanların yeni ürün ve hizmetleri keşfettiği ana mecralardır.

Sosyal Aramanın Hakimiyeti Daha Yeni Başlıyor

Aramanın web’den sosyale geçişi uzun ve kuşaksal olacaktır. İnsanların büyük çoğunluğu için hala işletmeniz hakkında bilgi edinmenin ana yollarından biri Google’dır. Bu nedenle Google aramanın yaklaşan ölümüyle ilgili manşetlere çok fazla kapılmayın.

Ancak birincil arama mekanizması olarak sosyal medyaya geçiş gerçekleşiyor ve hazırlanmaya başlamak için çok erken değil. 2023’te, ilerlemek isteyen sosyal medya pazarlamacıları, sosyal medya pazarlama ajansları ve küçük işletme sahipleri, sosyal arama optimizasyonunun temellerini öğrenmeye başlamalıdırlar.

Sosyal Medya Müşteri Hizmetlerinin Önemi Artacak

Pandemi sırasında dijitale geçiş, müşterileri sosyal medya ve mesajlaşma kanalları üzerinden markalarla etkileşim kurmaya her zamankinden daha istekli hale getirdi. Ancak aynı zamanda onları giderek daha sabırsız, fiyata göre rahatlığa öncelik verme eğiliminde ve beklentilerini karşılamayan işletmelerden uzaklaşmaya hazır hale getirdi. 2023’te önde gelen kuruluşların en acil müşteri hizmetleri zorluklarını çözmek için otomasyona yöneldiğini ve bir kuruluşta müşteri hizmetlerini tam olarak kimin yönetmesi beklendiğine eleştirel bir gözle baktığını göreceğiz.

Chatbot yatırımlarını artıranlar kazanacak

Rapora göre Chatbot’u benimseyenler, büyük bir ilk hamle avantajı elde etmeye hazırlanıyor.  Sosyal medyada müşteri hizmetlerine öncelik veren kuruluşlar arasında bile, sohbete dayalı yapay zeka henüz başlangıç aşamasında. Hootsuite anketinde, birincil müşteri hizmetleri kanalı olarak sosyal medyayı kullandıklarını söyleyen kuruluşların yalnızca %26’sı sosyal medya ve mesajlaşma uygulamalarında sohbet botları kullandıklarını söylediler. Sosyal medya ve haberci uygulamalarında sohbet robotu kullanan kuruluşların yarısından fazlası (%53) pandemi sırasında bir noktada sohbet robotlarını benimsedi.

2023’te dijital müşteri hizmetlerine odaklanmaya devam eden işletmeler, odaklanmayanlara karşı galip gelecek. Uygun maliyetli sohbet robotları, kısa vadede masrafları kısıp genel giderleri sınırlarken çevrimiçi müşteri deneyimlerini iyileştirmek isteyenler için hızlı bir kazançtır. Uzun vadede, önümüzdeki on yılda yaygınlaşacak yeni gelişen bir teknolojide öne geçmek isteyen her işletme için değerli bir yatırımdır.

 Pazarlamacılar Müşteri Hizmetlerinde Çok Daha Fazla Aktif Rol Alacak

Hootsuite anketine katılan markaların %8’inden azı, sosyal medya ve mesajlaşma uygulamalarında müşteri hizmetleri desteğinden, müşteri hizmetleri ekiplerinin sorumlu olduğunu söyledi. Kuruluşların neredeyse yarısı (%49) sosyal müşteri hizmetlerinin genellikle veya yalnızca pazarlama ekibinin sorumluluğunda olduğunu söyledi.

Rakamlar da  gösteriyorki pazarlama departmanları 2023’te kendilerini müşteri hizmetleri konusunda daha fazla eğitmeli.

Raporun orjinalini indirmek için buraya tıklayın